aku yang terleka…..

AKU YANG TERLEKA….

 

(Ditulis sebulan sebelum pertunangan, 12 May 2011)

Al…

Dengarla sayang..ketika aku menulis coretan ini, kamu sedang dalam keadaan yang sangat sukar..lantaran orang tuamu yang sedang terlantar sakit..jujurnya aku selama ini kurang memikirkan keadaanmu yang sangat diperlukan dalam keluarga..dan kini aku akui turut merasa tempias kesedihan itu apabila melihat keadaan ayahmu dengan mataku sendiri..mengapalah aku begitu kejam sehingga sampai hati mementingkan perasaan sendiri..dan sehingga ke saat ini barula aku sedar penderitaanmu sayang…kenapa tidak pernah terluah dari mulutmu tentang apa yang kamu  tanggung ini??rasa bersalah yang meluap-luap dalam diri menggerakkan aku tanpa segan silu untuk menulis di sini..agar semua yang membaca sedar tentang hati, perasaan, pengorbanan seseorang yang bernama kekasih..

Semenjak kita menjalinkan perhubungan ini, kamu dapati aku sukar untuk memahami dirimu..lebih banyak mementingkan hati sendiri..sering mempersoalkan segala tindakanmu  sehinggakan dirimu terus-terusan mengalah demi menjaga hubungan kita.. dalam hatimu mungkin sangat terluka…sedangkan aku pula tersenyum puas..alangkah zalimnya aku..

Andainya aku berada di tempatmu, aku mungkin tidak setulus hatimu untuk terus mencintai aku..bayangkanla bagaimana untuk aku menjaga perasaan orang lain tatkala hati sendiri terus dicalar..bagaimana untuk membahagikan masa apabila orang yang paling penting dalam hidupku terlantar kaku menanggung kesakitan.. tapi kau tetap mencuri waktu untuk menemui aku walaupun dalam hatimu resah memikirkan keadaan orang tuamu yang ditinggalkan..untuk menjaga hatiku…dan kini aku menangis…sedar erti pengorbanan yang telah kau hulurkan untuk aku…

Tidak berapa lama lagi kita akan disatukan dengan ikatan yang suci, tanda penyatuan hati yang mengikat kita menjadi satu dan seterusnya dizahirkan dalam satu perkongsian hidup yang berpaksi pada janji-janji  ikhlas untuk saling menjaga, menyayangi dan menyintai..dalam sedar tak sedar hubungan kita sampai sejauh ini..perkara yang langsung tak pernah terlintas di fikiran…waima semasa dalam alam persekolahan kamu sering hadir dengan usikan-usikan nakal yang selalu aku persendakan…takdir Allah tiada yang dapat menduga..kita cuma mampu merancang dan yang menentukan segalanya adalah Allah yang Maha Esa..pelbagai rintangan dah pun kita lalui, dengan kesabaran, kejujuran, rasa menghormati yang tinggi antara satu sama lain membuatkan hubungan kita terus utuh…walaupun dengan perangai aku yang agak kebudak-budakan,  dirimu tetap mampu  mentadbir cinta kita dengan corak dan rentak  sendiri…akula yang selama ini banyak kelemahan..akula yang banyak kekurangan tetapi suka mencari kelemahan dalam dirimu sayang..maafkan aku…

Aku cuba untuk tidak mengulangi silapku..bantula aku untuk menjadi yang terbaik buat kamu..maafkanla aku diatas segala silapku..terusla bersabar dengan kerenah dan ragamku..aku akan berubah untuk hubungan kita..aku akan menghormatimu sebagaimana selayaknya..marahla aku sekiranya perlakuanku melampaui batasan, bimbingla aku agar aku tetap menjaga iman dan maruahku..janganla biarkan aku terus terleka dalam kesabaranmu..kerna aku takut apabila kamu sudah tidak mampu menahan sabarmu aku akan kehilangan dirimu buat selama-lamanya..

Dirimu telah banyak menderita..jadi, izinkan aku untuk menghargai dan mengembalikan keindahan cinta kita…berilah aku ruang dan peluang untuk memperbaiki tingkahlaku dan keperibadianku.. 

 

-puterilee-

 

kini ayahmu telahpun kembali ke rahmatullah…dan aku masih menyesal tak sudah…Al- fatihah….

 

2 thoughts on “aku yang terleka…..

Leave a Reply

